Ny Meny-butik lokker kunder til med tank-selv-mælk og kvalitet

Den nye Meny i Risskov Brynet vil udmærke sig i forhold til konkurrenterne med kvalitet, bæredygtighed og usete initiativer. Her kan kunderne købe løse æg, presse egen juice og selv klippe urter.

Af Jens Risom

”Det smager sgu meget godt”.

Sådan lyder det prompte fra en ung mand, da han hurtigt snupper en halv mundfuld af den nypressede appelsinjuice. Kort forinden har han selv udvalgt et par appelsiner, der en ad gangen kommer ind i den opstillede presser.

Butikken stråler af nybyggeri. Det lugter endda nyt. Bygningen er opført i det nyetablerede Risskov Brynet tæt på Veri Centret. Den åbnede i starten af juni måned som en flagskibsbutik i Meny-kæden. Derfor er appelsinpresseren blot ét ud af mange eksempler på, at kunderne får nye og anderledes muligheder under deres indkøb. Her vil nøje udvalgte varer og idéer blive testet, inden de 116 resterende butikker i landet tager dem i brug.

En ældre kvinde betragter kritisk indkøbslisten, mens hun læner sig ind over indkøbsvognen.

”Der mangler noget, Niels,” siger hun, men Niels hører det ikke.

I stedet har han fået øje på en flaske rødvin, der skiller sig ud på de meterlange vinhylder. Han har dog tid til at svare på, hvorfor parret denne tirsdag eftermiddag har valgt at handle i Meny.

”Det er jo ikke det første sted, man farer hen, når man har læst tilbudsaviserne, men vi vil gerne have kvalitet en gang i mellem,” siger 69-årige Niels, inden han kommer i tanker om, at det er vaskemiddel, som ikke er kommet på indkøbslisten.

Økologisk førertrøje

Op og ned ad de mange brede gange i butikken går et udtryk igen. Økologi. Skiltene i en grøn farve er da også et af kendetegnene for netop denne Meny. I butikkens første to måneder var det nemlig det supermarked i Danmark, som solgte flest økologiske produkter pr. kunde. Prikken over i’et er en mælkestation, hvor kunderne kan købe en glasflaske, der kan fyldes op med frisk økologisk mælk fra Øllingegaard.

En, der har fået smag for tank-selv-mælken, er 22-årige Tobias Gade, der målrettet bevæger sig mod mejeriafdelingen.

”Jeg går generelt meget op i kvalitetsmad, og så synes jeg, at det er hyggeligt at tanke sin egen mælk,” siger han om sit valg af Meny frem for de mange konkurrenter i området.

”Desuden er det smart i forhold til bæredygtighed, at man kan genbruge flasken. Man skal bare lige huske at tage den med, inden man går ned og handler,” fortsætter han med et glimt i øjet.  

Konkurrencepræget område

Tidligere holdt Hells Angels til i området med en rockerborg. I dag er der moderne boliger og altså en Meny, som ligger i bunden af et af de hvide lejlighedskomplekser. Nær kassen er biplyden fra skanneren tirsdag eftermiddag ikke så konstant, som souschef Mads Holm kunne tænke sig.

”Indtil videre har vi haft mellem 500 og 800 kunder om dagen, men det tal skal gerne stige til 1500, inden der er gået to år,” fortæller Mads Holm, der er klar over den store konkurrence i området.

Forbipasserende bilister kan fra de fire vejbaner på Vejlby Ringvej se skilte fra hele seks supermarkeder.

”70% af kunderne ved ikke, hvad de vil købe på forhånd. Vi skal derfor inspirere dem. Det gør vi primært gennem demonstrationer af varer, som kunden måske ikke havde overvejet at købe på forhånd, og med det håber vi, de kommer igen,” siger den skjorteklædte souschef, som tilføjer, at butikken vægter kvalitet højere end billige priser, hvor de alligevel ikke kan hamle op med discountbutikkerne.

Mads Holm nyder de spændende opgaver ved at være souschef i en flagskibsbutik. Sammen med de 46 ansatte i butikken sørger han for, at kunderne får en anderledes oplevelse med deres indkøb.

”Det skal være lidt ud over det sædvanlige at handle hos os. Kunderne skal have mulighed for at prøve noget nyt, og vi har hele tiden fokus på, at kvaliteten af både de nye tiltag og almindelige produkter er i top,” forklarer Mads Holm afslutningsvist.

3919 anslag

Fortællesætning:

Jeg vil fortælle, at Meny i Risskov Brynet har fokus på kvalitetsvarer og nye tiltag som tank-selv-mælk, klip-selv-urter og friskpresset juice for at tiltrække kunder fra de mange omkringliggende supermarkeder.

Medievalg:

Århus Stiftstidende / stiften.dk

Det er en lokal historie, der primært er relevant i Århusområdet, så den kan nok ikke bredes længere ud. De har tidligere bragt artikler om nye supermarkeder i Århus og byggeriet af Risskov Brynet, så denne reportage passer godt i forhold til det.

Målgruppe:

Beboere i Århus Nord / Vejlby / Risskov, som handler i området, er det selvfølgelig mest væsentligt for. Derudover er borgere i hele Århus en del af målgruppen, hvis de interesserer sig for udvikling inden for supermarkeder og beboelsesområder.